Halaman

Khamis, 26 Mac 2015

Booking Hotel By Agoda

Kali nie aku nak share, camner cara aku booking hotel melalui AGODA.COM. Aku lebih selesa booking hotel melalui AGODA walaupon banyak lagi website yangl lain, mungkin jatuh cinta pandang pertama kot...

Pertama kali aku booking hotel memang Agoda lah yang aku guna, sekarang ter'goda' sudah. Tapi aku booking nie tak guna kad kredit pon, aku guna kad debit jeww.

1. Pertama sekali, pilih destinasi kemana nak bercuti. Detailkan tarikh smua bagai make sure ada bilik time nak bercuti tu. Contohnya di sini aku pilih Bangi Gateway Hotel.(tuk tutorial nie, sajew pilih destinasi dalam Malaysia, almaklumlah destinasi super bajetttt)



2. Dah pilih tarikh, semak bilik mana yang ada, dan yang berkenan dengan budget. Time nie boleh view dulu biliknya camner gayanya. So aku pilih bilik standard jew.


3. Time nie boleh baca dulu maklumat biliknya. Yerlah kena juga 'taw'apew yang disediakan dalam bilik tu nanti.



4. Dah puas hati dengan bilik tersebut dan berkenan dengan harga, bolehlah tempah terus. Sebelum tu periksa betol-batol tarikh tersebut sama ada betol atau tidak. Jika dah tersalah, time nie boleh lagi nak 'back' kerana tak isi lagi form. 



5. Masukkan semua butiran yang di kehendaki seperti di bawah. Pastikan semua maklumat adalah betul dan tepat.  Aku juga boleh booking bilik ni untuk orang lain, tapi jangan lupa 'tick'. Selain itu, boleh buat permintaan khas contohnya, nak daftar masuk lambat kew, nak minta pick up at airport kew, atau sebagainya tapi jgn duk merepek sudah.




6. Dah settle smua butiran dan maklumat tersebut, bolehlah buat payment. Boleh pilih sama ada nak bayar sekarang atau bayar kemudian dan aku follow jew apa yang diminta.



7. Untuk bahagian maklumat kod CVC, boleh refer bahagian belakang kad debit anda, ader tiga digit nombor belakang tu. kat situlah Kod CVC nyerrr.



8. Dah siap buat payment, maka complete sudah. Yahooooo



9. Dalam masa 10minit, pihak Agoda akan hantar Hotel Voucher melalui email. Buka email dan sila print out. Nanti time nak check in, bawa sahaja salinan Hotel Voucher dan tunjuk sahaja di front desk hotel.



10. Untuk lebih yakin, boleh juga semak dalam akaun Agoda.




Mungkin lain orang lain caranyanya. Tapi ini cara aku dari 1st time aku book till now.Selamat merancang percutian anda. 

9 ulasan:

i'm shin... i'm inesen berkata...

shin suka bandingkan harga Agoda ngan Booking.com tp dedua ni la selalu guna.. suka pilih "bayar kemudian" dan "free cancellation"

Zahabuddin zakaria zek berkata...

Nanti Shin share lah jugak cara Shin booking otel.

i'm shin... i'm inesen berkata...

dulu masa baru baru belajar travel.. shin google kat internet dan shin walk-in je.. puas ati dpt nengok depan mata hotel tu.. xde la indah gambo dari rupa.. pastu try booking kat internet.. murah skit la banding walk-in

Unknown berkata...

salam nak tanya.. kenapa saya tak boleh guna kad debit? plis help me.. first time nak travel dengan member.....

Unknown berkata...

saya tak boleh guna kad debit,ape masalahnya ye?

cahaya kebahagiaan berkata...

Nk tanya..kalau bilik tu tulis standrd room.ada dua katil kings.2 dewasa 2 kanak2..bolehke kita masuk dewasa 4 orang.mksudnya masuk lbih dr yg dtetapkan

Unknown berkata...

diorang tak mintak ic ke?

Unknown berkata...

Nak tanya,kalau pilih bayar kemudian,tapi die bagi tarikh utk bayar sebelum ketibaan,tapi kite nak bayar pada tarikh tiba ke hotel boleh ke? Lagipun kad visa kosong hanya daftar pilih bayar kemudian,nak bayar cash di hotel boleh ke? Tunjuk ID?

El berkata...

Boleh bayar secara online banking gak kan?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...